Tallinna “mägedel” Mustamäel, Õismäel ja Lasnamäel on suur arv lifte, mille vanus küündib kohati juba üle 45 aasta, viimased seda tüüpi liftid paigaldati 80ndate lõpus. Tegemist on peamiselt Valgevenes Mogiljovi liftitehases ning teistes tolleaegsetes nõukogude liidu linnades toodetud liftidega, mis järjepideva hoolduse puhul on küll kasutamiseks ohutud, kuid ei vasta ammugi meie tänapäevastele nõudmistele nii tehniliselt küljest kui ka väljanägemise poolest. Võrreldav on see näiteks tavalise sõiduautoga – ka 45 aastat vana masin võib küll sõita, kuid tehnoloogia areng on tekitanud palju uusi võimalusi sõidumugavuse oluliseks parandamiseks. Sama kehtib ka liftide puhul.

Arusaadavalt on liftid aegunud nii tehnilisest küljest kui välisviimistluses kasutatud materjalide osas – sõitmisel tekib vibratsioon ja müra, sõidu algus ja peatus toimub järskude tõugetega, peatuse täpsus mademetel on ebatäpne ja muutuv sõltuvalt lifti koormatusest ning lifti valgustuse, nupupaneelide, seinte ning uste viimistluse osas on tänapäeval kindlasti olemas funktsionaalsemaid ja kenamaid lahendusi.

Kindlasti ei pea vana lifti tingimata uue vastu vahetama – see kõik oleneb lifti seisukorrast ning senise hoolduse kvaliteedist. Küll aga on lifti moderniseerimisel võimalik lisada rida tehnilisi lahendusi, mis vanadel liftidel puudusid. Näiteks on olemas võimalus paigaldada automaatsüsteem, mis võimaldab elektrienergia katkestuse korral liftil sõita lähima peatuseni ja uksed avada ning säilitada rikete puhul kabiini valgustatus aku abil. Samuti on võimalik muuta kabiiniuste sulgemise ohutust – uste sulgemist ei takista jala uste vahele pistmine vaid fotoelement, mis “näeb” takistust enne sellega kokku puutumist.

PICT_20140325_103642 (4)

Uued võimalused pakuvad pikemat tööiga ja energia kokkuhoidu
Lifti elektrisüsteemi moderniseerimisel on võimalik valida kahe variandi vahel. Odavama variandi puhul jääb süsteem tööle olemasoleval põhimõttel ehk kahe kiirusega mootoril – üks on sõidukiirus ja teine on vahetult enne peatumist sisselülitatav aeglane kiirus, et lift jõuaks täpselt korrusel peatuda. Uuem süsteem pakub võimalust lisada kilbile inverteri, mis võimaldab mootori pöördeid sujuvalt muuta ja sellest lähtuvalt on lifti startimine ja peatumine sujuvamad ja lifti peatumine on korrusel täpsem. Esimesel juhul töötab lift piduri abil, teisel juhul peatub lift inverteri ehk sagedusmuunduri mõjul ning pidur rakendub lifti paigalhoidmiseks. Eelistatud on uuem süsteem, sest ajami tööiga on kolmandiku võrra pikem ning energia kokkuhoid umbes 40%. Samuti tuleks lifti elektrisüsteemi uuendamiseks vahetada ka lifti uste avamise mehaanika – tänapäeval on mehaanilised lõpulülitid asendatud elektroonikaga ning uste sulgemisel ei kasutata enam vedru. Uus süsteem tõstab lifti töökindlust ning vähendab rikete tekkimist.

Lifti välimuse uuendamiseks on mitmeid võimalusi
Kabiini viimistluse uuendamise puhul tuleks alati esmalt mõelda, mis on sobilik olemasolevasse kortermajja ning näiteks kontorihoones silma jäänud viimistlus võib küll olla väga kena kuid elamuhoones kohatu. Võimalusi on palju, kuid üldiselt võib öelda, et kabiini sisu vahetusel on tavaks saanud pakkuda kahte varianti: seinad kaetakse kas roostevaba struktuurmetalliga või laminaatkattega. Laminaadi eeliseks on võimalus kasutada erinevaid toone ja mustreid, mida lehtmetalli valik ei paku ning tänapäeval on laminaadi omadused ka tuleohutuse seisukohast tunduvalt paranenud. Alati on ka võimalik laminaati ja lehtmetalli omavahel kombineerida.
Viimistlusega ühes on tark kaaluda ka mehaaniliste detailide uuendamist. Kui uksed katta roostevaba lehtterasega, siis peaks välja vahetama ka uste riputusrullid, mis oluliselt parandavad uste sujuvat liikumist.

Moderniseerimise aega ja hinda saab planeerida
Lifti moderniseerimist on võimalik teostada kolmes osas, et vältida pikka remondiaega: lifti ajamikomplekti (mootor, pidur, ajam) vahetus (3 tööpäeva), juhtkilbi ja elektrijuhtmestiku vahetus (5-8 tööpäeva) ja kabiini sisu vahetus (2 tööpäeva).
Remondiajad on muidugi orienteeruvad ja sõltuvad firmast ja moderniseeritava lifti seisukorrast. Maksumuselt odavaim on kabiinisisu uuendamine, siis järgneb ajamikomplekti vahetamine (mehaanika) ja kalleim on kontrolleri vahetus koos šahti juhtmestikuga (elektrisüsteem). Tavaks on saanud, et tellitakse kabiinisisu vahetus koos uute nupupaneelidega kabiinis ning korrustel ja sellega asi piirdub. Tegelikult on siis tehniliselt ikka vana lift ja pole ka erandlik, kui väljendatakse pahameelt, et miks meie uus lift vaikselt ei sõida.

Samuti varieeruvad frmati ka moderniseerimise maksumus ja tööde teostamise lahendused. Pakkumise küsimisel tasub kindlasti käia ise objektidel vaatamas juba tehtud töid. Küsige julgelt potentsiaalselt töövõtjalt võimalust teostatud töödega tutvuda, sest paberil esitatud pakkumise põhjal ei ole alati kõige kergem teha parimat valikut. Veenduge enne teostatud tööde kvaliteedis ning kasutatud materjalides. Lifti moderniseerimine ei ole kindlasti odav, kuid tulemus on pikaks ajaks ning seega kõige madalam pakkumine ei pruugi olla alati parim pakkumine.

Olav Lillemäe, hooldusjuht
Liftitehnik OÜ
olav@liftitehnik.ee
www.liftitehnik.ee